Lead nurturing
Lead nurturing
Meer klanten dankzij lead nurturing
Sinds de opkomst van ICT is er veel veranderd op het gebied van marketing en sales. Deze vergaande technologische ontwikkelingen hebben het makkelijker gemaakt om potentiële klanten te vinden én te binden. Lead nurturing is vooral bij dat laatste een belangrijke factor. Het is een manier om een potentiële klant, oftewel een ‘lead’, die heeft kennisgemaakt met uw bedrijf en haar producten of diensten, te begeleiden naar een daadwerkelijke aanschaf. Lead nurturing is een proces dat diverse fasen kent en waarbij steeds gebruik wordt gemaakt van informatie die gebaseerd is op het online gedrag van de potentiële klant. Door dit te meten, in kaart te brengen en te voorzien van een passende respons, kunt u zo een steeds betere relatie opbouwen met deze lead, zelfs op afstand. Hoewel het enige tijd en aandacht kost om het lead proces waar lead nurturing deel van uitmaakt in goede banen te leiden, kan deze online marketing strategie u veel nieuwe klanten opleveren. Hieronder leest u er meer over!

Lead nurturing, een met zorg opgebouwde relatie aangaan
Vroeger moesten bedrijven die hun naamsbekendheid wilden vergroten en hun producten of diensten aan de man wilden brengen, vaak veel investeren in zaken als marktonderzoek, reclame en promotie en verkoop. Het kostte veel moeite om de behoeften en voorkeuren van potentiële klanten te achterhalen. Vandaag de dag is dit een stuk gemakkelijker, doordat het eenvoudig is om het digitale gedrag van uw potentiële klanten te monitoren. U begint het lead management proces met leadgeneratie: u zendt informatie over uw bedrijf en wat u aanbiedt de wereld in via online media, zoals e-mails, blogposts op landingspagina’s, posts op social media, online advertenties en natuurlijk uw eigen website. Zodra een potentiële klant interesse toont door deze informatie te lezen, erop te reageren of zijn of haar contactgegevens in te vullen, vergaart u informatie over zijn of haar interesses. Door deze juist te interpreteren, kunt u goed inschatten wat de volgende stap moet zijn in het opbouwen van een relatie met deze potentiële klant. U kunt dan bijvoorbeeld een meer gerichte e-mail sturen, of een passende aanbieding. De reactie hierop geeft u weer nieuwe informatie voor een volgende stap. Zodra u merkt dat de klant klaar is voor aanschaf, kunt u deze overdragen naar de sales afdeling om het lead proces te voltooien en de klant binnen te halen.
De voordelen van lead nurturing optimaal benutten
‘Kennis is macht’ is een gevleugelde uitspraak. Deze is ook zeker van toepassing op deze uitgekiende marketingstrategie. Door slim gebruik te maken van de kennis die het online gedrag van uw potentiële klanten oplevert, kunt u uw invloed in de markt sterk vergroten. Dit betekent niet alleen dat u uw naamsbekendheid vergroot, maar dat u ook daadwerkelijk meer orders binnenhaalt. Deze fase van het lead management is er namelijk vooral op gericht om te bepalen met wie u te maken heeft en wat zijn of haar motivaties zijn. Ook kunt u een goede indruk krijgen van de koopbereidheid van uw lead. Dit stelt u in staat om op het juiste moment de juiste actie te ondernemen, die uw potentiële klant definitief over de streep trekt. Lead management is een zeer effectieve strategie die uw bedrijf veel kan opleveren. Deze optimaal benutten heeft echter wel wat voeten in de aarde. Het vraagt om continue aandacht en zowel uitgebreide als actuele kennis van online marketing. Het loont zeker de moeite om een expert in te huren die u op dit vlak kan ondersteunen. Wij kunnen u helpen bij lead generation, lead management en lead nurturing en ook de implementatie voor u uitvoeren. Neem contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek.