Lead management
Lead management
Groter succes met lead management
Lead management is een belangrijk onderdeel van het lead proces. Heeft u veel geïnvesteerd in lead generatie, maar leidt dit nog niet tot voldoende groei in het aantal orders, dan is de kans groot dat er op het vlak van lead management nog iets te verbeteren valt. Hierbij gaat het om het opbouwen van een relatie met leads die nog niet klaar zijn om een aanschaf te doen. Stap voor stap leidt u hen naar het moment waarop ze wel openstaan voor het plaatsen van een order bij uw bedrijf.
Lead management – wat houdt het in?
Wie een effectief lead proces wil realiseren, neemt geen genoegen met de initiële aandacht die lead generatie kan opleveren. Een lange termijn aanpak, waarbij u potentiële klanten heel gericht en stapsgewijs warm maakt voor uw onderneming, is vaak veel effectiever. In de eerste fase onderzoekt u wie uw website heeft bezocht en wat men heeft bekeken. Dit wordt ook wel prospect tracking genoemd. In de tweede fase, die lead intelligence collection heet, verzamelt u alle informatie die u heeft over een lead, op basis van informatie die men heeft ingevuld, e-mails waarop men heeft geklikt, pagina die men heeft bekeken of social media posts waarop is gereageerd. Dan is het tijd voor lead scoring, waarbij u op basis van deze informatie een inschatting maakt van hun koopbereidheid. Zo weet u of een lead overgedragen kan worden aan de sales afdeling, of dat er meer voor nodig is om deze daarvoor klaar te stomen. Dankzij een geautomatiseerd CRM, oftewel Customer Relationship Management systeem, kunt u de relatie met een lead eenvoudig verder opbouwen. Hierbij is de vijfde fase, lead nurturing, heel belangrijk. Deze omvat het regelmatig aanbieden van passende informatie om de interesse van de lead steeds verder te prikkelen, totdat deze klaar is voor een aankoop.

Voordelen van lead management
Het goed managen van uw leads kan veel verschillende voordelen opleveren voor uw onderneming. Ten eerste is gebleken dat leads waarmee een zorgvuldig opgebouwde, lange termijn relatie bestaat, uw onderneming uiteindelijk meer zullen opleveren dan leads die meteen na generatie iets bestellen en daarna verder kijken bij de concurrentie. Ook is het een goede manier om uw sales effectiever te maken. U weet namelijk beter wanneer het de moeite waard is om uw sales team in te schakelen om een bepaalde lead over de streep te trekken. U voorkomt dat dit te vroeg gebeurt, waardoor de moeite voor niets is, of de lead zelfs helemaal afhaakt. Ook uw marketing kan effectiever vormgegeven worden dankzij dit proces. Vaak zal uw bedrijf via verschillende kanalen marketing activiteiten uitvoeren. Op deze manier krijgt u een goed beeld van wat daadwerkelijk goede leads oplevert. Ook voor uw klanten is deze aanpak prettiger. Zij krijgen meer informatie die is toegespitst op hun specifieke behoeften. Dit creëert goodwill en uiteindelijk ook meer orders, op korte én lange termijn.
Leadoo en lead management
Zoals u ziet, komt er bij effectief lead management heel wat kijken. Het vergt continue aandacht en ook de nodige expertise op meer vlakken dan alleen marketing of sales. Het is echter gebleken dat aandacht voor dit onderdeel van het lead proces een bedrijf heel veel op kan leveren. Het inhuren van een professional op dit gebied is dan ook een waardevolle investering. Een expert als Leadoo kan u helpen bij het genereren van een continue stroom van leads, die vervolgens voortdurend begeleid worden richting een aankoop. Ook voor advies over de inrichting van uw leadproces en voor de implementatie ervan kunt u bij onze onderneming terecht.
Kijk verder op onze website voor meer informatie over hoe u optimaal kunt profiteren van lead management en andere hieraan gerelateerde zaken!